Wednesday 21 February 2018

Tips Menjimatkan Bateri IPhone Sehingga 40%




Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Saya ingin berkongsi cara yang berkesan untuk menjimatkan penggunaan bateri IPhone. Kenapa iPhone? Sebab kebanyakan iPhone bateri memang cepat habis. Saya sendiri adalah user iPhone. Jom kita mulakan :)

1. Off Mobile Data
Matikan mobile data ketika tidak digunakan. Contohnya semasa tidur dan semasa aktiviti yang tidak memerlukan Internet.

2. Off Bluetooth & wifi 
Pastikan Bluetooth dan wifi sentiasa tertutup sebab bila kita on off aeroplane wifi dan Bluetooth automatic akan on. Sedikit sebanyak akan menjejaskan penggunaan bateri kita.

3. Off Notifications 

Setting > Notification
Matikan notifications yang tidak diperlukan seperti game dan aplikasi yang tidak penting. Tips ini sangat berkesan menjimatkan beteri iPhone.















4. Off Spotlingt Search
Setting > General > Spotlight Search
Anda boleh matikan fungsi ini jika anda jarang menggunakannya. Saya off sebab jarang guna Siri.












5. Disable Restrictions 
Parental Control, atau nama lain Restrictions control. Kita boleh memanfaatkan fungsi ini untuk menghalang aplikasi di iPhone kita daripada hilang, menghilangkan safari, membuat aplikasi tidak boleh di delete, menghilangkan app store, menyembunyikan semua aplikasi dan masih banyak fungsi lainya.
Jika rasa anda tidak perlukan semua fungsi itu boleh la Disable Restrictions.


6. On Reduce Motion 
Fungsi "Mengurangi Motion" atau "Mengurangi Gerakan", Anda pengaturan aksesibilitas iOS. Jadi kita pergi Setting > General Accessibility Reduce Motion On

Setelah Anda mengaktifkan opsi ini, Anda akan melihat bahawa efek pembukaan Zoom dan menutup aplikasi telah benar-benar menghilang. latar belakang film yang sama. Tapi efek tidak hilang sepenuhnya. Pembukaan dan penutupan aplikasi atau folder, efek zoom diganti dengan efek fade. 

Info lanjut : Reduce Motion


7. Off Background App Refresh 
Image result
Add caption
Setting > General > Background App Refresh
Saya sangat-sangat sarankan anda Off Background App Refresh ni. memang sangat jimat bateri sebab aplikasi tidak sentiasa berjalan bila kita tak menggunakannya.







Sekian dari saya tips jimatkan bateri iphone anda. Saya akan tambah lagi tips nya memandangkan sudah lama di draf sebab busy sikit..huhu..Semoga bermanfaat :)

No comments:

Post a Comment